L’Estat descarta el trasllat de la via del tren de la costa cap a l’interior

És una de les mesures que proposa el Comitè Científic del Consell Comarcal del Maresme
|

Xavier Flores, el nou secretari general d’Infraestructures del Ministerio de Transportes, va assegurar que ara no és el moment de parlar del trasllat de la via del tren del Maresme cap a l’interior. Aquesta és, precisament, una de les propostes que emet el Comitè Científic, format per un centenar d’experts de la comarca, per tal de palliar la situació de vulnerabilitat de la comarca, davant la situació d’emergència climàtica. 


Flores va anunciar, en canvi, que el Ministeri de Transports , Mobilitat i Agenda Urbana encarregarà un estudi de vulnerabilitat de la línia fèrria R1 al Maresme, per poder identificar els punts on la regressió de les platges té un impacte directe sobre la infraestructura. Per això va anunciar que ja es podria actuar en aquells punts on els temporals posin en perill les infraestructures. En tot cas, va dir, que són partidaris de crear noves esculleres de roca, com es va fer en el tram entre Mataró i Cabrera de Mar. 


Tren   xs

Pas del tren entre Arenys i Caldes d'Estrac. Foto: Xavi Salbanyà


D’altra banda, el centenar de científics que durant un any ha estat treballant a petició del Consell Comarcal del Maresme va donar a conèixer les 34 propostes per protegir la costa. En aquest cas, com ja van fer experts internacionals que actuen en els efectes del canvi climàtic, no són partidaris de mesures d’impacte, com la construcció de dics i escolleres. En canvi, proposen mesures naturalitzadores per consolidar les platges, com per exemple crear un sistema de dunes de contenció.


Xavier Bonet, tècnic de Medi Ambient i Canvi Climàtic del Consell Comarcal, va resumir alguna de les actuacions proposades, com la necessitat de repensar la costa i planificar les infraestructures “sense esperar que hi hagi un accident” més greu, com el que podia haver passat a Santa Susanna amb l’esvoranc que va descalçar la via fèrria. 


“Hem de començar a repensar la deconstrucció d’algunes infraestructures” va dir, com per exemple les que hi ha a primera línia de costa. Els científics també van demanar que els municipis no actuïn de forma unilateral i que ho faci amb el consens del territori. 


La prioritat pel Ministeri és poder garantir un servei eficaç als usuaris de Rodalies “dimensionant solucions” perquè així sigui en les condicions actuals. En canvi, el president del CCM, Damià del Clot, va reclamar al ministeri solucions als problemes derivats dels fenòmens meteorològics a la via del tren.