L’Observatori Astronòmic Joan Antoni Curto és un equipament que s’ha de posar a disposició de les comunitats educativa i local.

L’astronomia, com tota ciència natural, sorgeix d’aquestes ganes de saber més.
|

Jean Piaget, el 1923, va dir: «Allò que veiem canvia allò que sabem. Allò que sabem canvia allò que veiem.» M’ha semblat una cita adient per començar aquest article per la referència evident a la construcció del coneixement científic, precisament perquè això és el que fem quan fem observació astronòmica: el primer cop que veiem el cel nocturn, només hi veiem uns punts brillants sobre un fons fosc. De mica en mica, però, anem aprenent a distingir que hi ha alguns d’aquests punts que són més brillants que d’altres i que tenen colors diferents i el moviment que fan al llarg de la nit i de l’any. A mesura que anem millorant la nostra capacitat per veure, anem aprenent més i més. Alhora, el fet de saber-ne més, ens ajuda a veure-ho d’una manera diferent. Això és vàlid per a totes les persones, tinguin l’edat que tinguin i siguin de la condició que siguin.


L’Observatori Astronòmic Joan Antoni Curto de l’Institut Els Tres Turons d’Arenys de Mar és un equipament excepcional que s’ha de posar a disposició de les comunitats educativa i local. En primer lloc, perquè és un equipament públic i aquest fet per sí mateix ja seria un motiu suficient. Però, sobretot, perquè la seva funció no és la de descobrir els límits de l’univers observable o fer recerca científica de primera línia, sinó oferir una oportunitat per a l’aprenentatge i, com a tal, ha de servir per a tothom qui vulgui aprendre. És important destacar que, quan em refereixo a tothom, parlo tant d’alumnes com de la resta de la comunitat que, moguts per la curiositat, vulguin aprendre.


 MG 4726

Vista interior de l'Observatori Astronòmic Joan Antoni Curto de l’Institut Els Tres Turons d’Arenys de Mar (foto xavi salbanyà)


L’astronomia, com tota ciència natural, sorgeix d’aquestes ganes de saber més. Jo mateix, de petit, ja era molt curiós envers el món que ens envolta: la mineralogia, la botànica, la meteorologia o la paleontologia van ser -i en certa manera, segueixen sent- algunes de les meves aficions que, de ben menut, van conduir-me, amb el temps, cap a l’estudi d’una carrera científica i cap a la dedicació professional de l’ensenyament en els camps de la física, la química, la tecnologia, les matemàtiques i, evidentment, l’astronomia. Aquesta curiositat no és exclusiva dels infants: en el moment en què estic escrivint aquest article, sento encara una enorme curiositat per saber més. Per això és important que tothom pugui gaudir de les possibilitats que ens ofereix aquest equipament.


A més de tot el que acabo d’exposar, el nostre observatori també és una eina perquè la comunitat local s’aproximi al centre educatiu i a l’inrevés: que el centre educatiu s’acosti a la comunitat local. Això ha de permetre ajudar a construir i reforçar una comunitat educativa en el nostre centre, comunitat de la qual alumnes, docents i famílies n’han de formar part.

Un dels primers actes que hem fet aquest curs ha estat el de posar el nom de Joan Antoni Curto a l’Observatori perquè és just reconèixer la tasca de l’exdirector, un dels que va impulsar aquest equipament. També s’han realitzat un parell de conferències, la primera per part d’Oriol Font, exdocent del centre i un altre dels impulsors d’aquest equipament; la segona, per part d’Alba Badia, estudiant d’Enginyeria Industrial. Al llarg del mes d’abril i principis de maig hem organitzat set sessions d’una activitat titulada «Un passeig per les constellacions de primavera» oberta al públic general, on hi han assistit més de cent deu persones. El perfil dels assistents ha estat ben divers, sobretot famílies amb nens i nenes que, o bé fan primària, o bé fan secundària, però també gent jove -estudiants universitaris- i persones adultes. Els assistents han valorat molt positivament aquesta activitat, destacant, sobretot, tant els aspectes més didàctics d’apropament i descobriment del cel nocturn, com l’acollida i la tasca desenvolupada pel centre.


 MG 4729

L’Observatori Astronòmic Joan Antoni Curto de l’Institut Els Tres Turons d’Arenys de Mar      (foto xavi salbanyà)


A nivell acadèmic, en el centre s’ofereix als alumnes de 1r, 2n i 3r d’ESO una assignatura optativa d’astronomia i, el curs vinent, també s’oferirà a 1r de Batxillerat. A més a més, els alumnes que ho desitgen poden cursar, a 4t d’ESO i al Batxillerat, el seu Projecte o Treball de Recerca sobre temàtiques relacionades amb l’astronomia. En aquest sentit aquest any, la Marina Sancho de 2n de Batxillerat ha fet el seu Treball de Recerca sobre illustració astronòmica, el Biel Vidal i l’Iscle Pujol de 1r de Batxillerat han començat el seu Treball sobre les llunes de Júpiter i l’Anahí Figueroa, l’Aleix Estarlich i l’Amin Harak de 4t d’ESO estan acabant el seu Projecte sobre estrelles variables i dobles. Al llarg del curs, un grupet d’alumnes ha pujat regularment a l’observatori per fer observacions astronòmiques.


No volia acabar aquest breu article sense indicar que ja estem treballant en futures activitats dirigides a tota la comunitat. Aviat tindrem les oposicions de Júpiter i Saturn i a l’acabament d’aquest any, la de Mart. També organitzarem observacions de la nostra veïna més propera, la Lluna, així com del Sol. Molt aviat, esperem obrir l’equipament a les escoles de primària de la localitat. Només dir-vos que, si esteu interessats en rebre informació de les futures activitats i conferències, podeu escriure un correu a pere.novell@elstresturons.cat indicant que us agradaria estar-ne informats. Gràcies pel vostre interès.


Pere Novell Andinyac

Químic i coordinador d’astronomia a l’INS Els Tres Turons

Arenys de Mar 18 de maig de 2022