Ports aparca el projecte de reduir la bocana per falta de consens

El Club Nàutic presenta al∙legacions perquè creu que el canvi farà perillosa la navegabilitat
|

El projecte d’ampliació del Port d’Arenys, per la banda de l’espigó de llevant ha aixecat moltes crítiques, entre elles del Club Nàutic (CNAM), que veuen que el reforçament del dic de recer amb un martell perpendicular de reforç, dificultarà la navegabilitat perquè es redueix l’entrada a la bocana. Ports de la Generalitat assegura que, si no hi ha consens entre els usuaris, el projecte no es farà. 


“És un projecte clarament innecessari i perjudicial per a la navegació”, diuen en les al·legacions els socis del Nàutic. Estan segurs que el fet de reduir la bocana, de 160 a 100 metres, dificultarà l’accés de les embarcacions, que les farà apropar perillosament a l’espigó de ponent on hi ha menys fondària i els vaixells podrien embarrancar. 


Pagina 8

Dibuix del projecte que es planteja i que ara s’ha aturat.


Consideren que el projecte de Ports de la Generalitat, que en teoria ha de contribuir a la pacificació de les aigües interiors, el que farà és beneficiar una dàrsena per a vaixells de gran eslora. Igualment propiciarà més acumulació de sorra, reduint la profunditat fins a quatre metres, el que complicaria la navegació dels velers que tenen les orces més grans. 


Capitania Marítima de Barcelona, que depèn de la direcció general de la Marina Mercant, en un informe detalla que la construcció del martell annexe altera la bocana, les dimensions d’entrada i limita la visibilitat dels grans vaixells. A més fa notar que els amarraments, popularment coneguts com a ‘morts’, ubicats a la punta de l’espigó per als futurs vaixells de gran eslora queden situats enmig del canal de navegació i encara el faria més estret. 


Per la seva part, Ports de la Generalitat justifica les obres per la necessitat de preparar i adaptar les infraestructures portuàries als possibles efectes del canvi climàtic, garantint la seguretat. Recorden en aquest sentit que la tempesta Glòria va provocar desperfectes considerables. També recorda que el projecte per reforçar els trams del dic són actuacions previstes en el Pla Especial que es va aprovar l’any 2013. El projecte preveu la rehabilitació de l’espatller del tram de platja, el seu recreixement, la prolongació de la berma submergida, un nou martell i un nou moll interior. 


Davant les reticències mostrades pels usuaris en conèixer el projecte, el director de Ports de la Generalitat, Pere Vila, es va reunir amb els representants del CNAM i, segons han fet saber aquests “es va adonar que no era un projecte consensuat amb els usuaris (CNAM, Club Pesca Mar Esport o la Confraria). A la reunió també va assistir l’alcaldessa d’Arenys de Mar, Annabel Moreno, que s’ha de pronunciar sobre el projecte mitjançant un informe que ha d’enviar a Ports de la Generalitat. 


El president del Club Nàutic, Carles Ubach, va traslladar a Ports de la Generalitat una alternativa al projecte que permetria habilitar una dàrsena per a l’amarrament de vaixells de grans eslora i que consisteix a allargar 50 metres més l’espigó de llevant que permetria mantenir la bocana com està.