L’Institut Els Tres Turons detecta 27 llengües diferents entre els alumnes

L’estudi, fet per l’Aula d’Acollida, ha pogut trobar varietats minoritàries d’arreu del món
|

L’Institut Els Tres Turons, a través de l’Aula d’Acollida, ha detectat que s’hi parlen 27 llengües diferents entre els seus alumnes. Aquest és el resultat d’un estudi que es va iniciar coincidint amb el Dia Internacional de la Llengua que es va commemorar el passat 21 de febrer. Les responsables de l’Aula d’Acollida, Elena Escoda i Estefania Torres, han explicat en declaracions a Ràdio Arenys que l’estudi vol demostrar la diversitat lingüística que hi ha dins un col·lectiu i fer valdre aquelles més minoritàries, menyspreades o sense oficialitat. Escoda i Torres diuen que aquesta iniciativa la van posar en marxa perquè fa uns anys la Generalitat de Catalunya va fer un estudi i van detectar que a Catalunya es parlen 220 llengües i, posteriorment, un altre estudi fet per l’Ajuntament de Mataró va determinar que a la capital del Maresme se’n parlen unes 120. Això va fer que es decidissin per saber quantes llengües s’utilitzen entre els alumnes de l’Institut.


Profes de l'aula acollida de l'institut

Estefania Torres i Elena Escoda als estudis de Ràdio Arenys. Foto: Ràdio Arenys. 


Des de l’Aula remarquen que nacionalitat no vol dir un idioma determinat, ja que en molts països es parlen moltes varietats. Entre les llengües detectades hi ha el bereber o amazic (Marroc i Argèlia), pulaar (Senegal i Gàmbia), guaraní (Paraguai i Brasil), tailandès, el lunfardo (Argentina) així com altres llengües europees com el búlgar o el noruec, i d’arreu de la península Ibèrica, incloent-hi el caló (romaní que parla la comunitat gitana a Espanya, Portugal i França). El curs passat també hi havia l’ucraïnès per l’acollida d’un alumne que havia marxat amb la seva família de la guerra, però al final se’n van tornar. La primera passa de l’estudi va ser enviar un formulari als tutors per veure si podien esbrinar quines llengües parlaven els alumnes a casa seva. Posteriorment, van elaborar un vídeo en què cada estudiant es presenta en la seva llengua materna. “La diversitat lingüística no és una barrera, ha de ser un valor. Com més llengües, més visions del món”, destaquen Escoda i Torres, que alhora remarquen la importància de conservar les llengües minoritàries que estan clarament en perill, començant pel mateix català.


L’Aula d’Acollida és un recurs que fa anys que està en marxa i serveix perquè els alumnes que arriben d’altres països tinguin a la seva disposició un acompanyament lingüístic i emocional per ajudar-los en l’adaptació i integració dins la comunitat educativa. Es tracta d’un recurs flexible perquè, per una banda, hi ha estudiants que van agafant el nivell i van reduint les hores de l’aula i, per l’altra, també se’n poden incorporar de nous. Durant aquest curs hi ha hagut una vintena d’alumnes.