El risc d'inundació i l'estabilitat del dic de llevant, principals punts febles del port d'Arenys

​Un estudi de la Universitat Politècnica de Catalunya repassa exhaustivament la instal·lació amb possibles escenaris derivats del canvi climàtic
|

El passat 7 de març es van presentar diversos plans per a l'adaptació de ports, platges i passejos marítims de la costa catalana pel canvi climàtic. L'equip redactor del treball està integrat per membres del Centre Internacional d’Investigació dels Recursos Costaners i del Laboratori d’Enginyeria Marítima, ambdós vinculats a la Universitat Politècnica de Catalunya. De les conclusions d'aquest estudi destaquen l'alta vulnerabilitat, amb riscos molt elevats, especialment per a dotze passejos marítims, i d'erosió i inundació de platges, en les quals destaca l'amenaça sobre els tres deltes: Ebre, Llobregat i Tordera. En el cas de la costa d'Arenys, l'estudi no ha analitzat les conseqüències pel camí de Caldes ni pel de Canet. 


DJI 0030

No es preveu risc d'agitació del mar dins del port, ni que les onades ultrapassin el dic de recer.


Pel que fa al port d'Arenys de Mar, aquest estudi exhaustiu posa de manifest un augment preocupant del risc d'inundació a causa del canvi climàtic. Segons el document, els pantalans i molls del port d'Arenys de Mar es troben sota una amenaça considerable, amb una previsió de riscs que s'agreugen al llarg del temps. Amb un enfocament en dos horitzons temporals (2050 i 2100) i dos escenaris de pujada del nivell del mar, els resultats mostren un augment significatiu del nombre d'estructures afectades per la inundació.


En l'horitzó del 2100, es preveu que el 63,5% dels molls i el 90,9% dels pantalans fixos estiguin inundats en l'escenari més extrem. Això representa un risc preocupant per a l'operativitat del port i les activitats relacionades amb aquest. A més, s'alerta que la falta d'adaptació a aquests canvis podria tenir conseqüències devastadores per a l'economia local i regional, ja que el port d'Arenys de Mar és un important node pesquer i industrial. Tanmateix, per ara, no es plantegen mesures de caràcter urgent, només un seguiment de l'evolució de les diverses mètriques a temps real. 


El canvi climàtic també impacta en altres aspectes, com l'acumulació de sorres (aterrament) als espigons del port. Cal esmentar que la profunditat a la bocana del port és lleugerament superior a 6 m i que es poden produir basculacions de les platges adjacents, ja que el port afecta la dinàmica litoral. Per tant, els sediments s’acumulen, sobretot al contradic i, en cas de temporal, pot produir-se una certa acumulació de sediments a la bocana, encara que no en quantitat suficient per a afectar l’operativitat del port.


Bocana port

L'estudi conclou que hi ha un risc baix d'acumulació de sorres a la bocana.


Així mateix, destaca la poca rellevància de l'agitació marítima com a factor de risc. L'estudi remarca que el port, tant en la situació actual com en tots els escenaris futurs, supera el llindar establert en un nombre insignificant d’hores d'agitació del mar, per la qual cosa es pot concloure que no hi ha risc per agitació a causa del canvi climàtic. Finalment, pel que fa a l'estabilitat i risc d'ultrapassament de les onades al dic de recer, tant en la situació actual com en tots els escenaris futurs, el risc d’inestabilitat del dic de recer és molt elevat. Pel que fa a l’ultrapassament, per a tots els escenaris el risc és inexistent per a períodes de retorn d’1 i de 5 anys, mentre que per grans tempestes (períodes de retorn de 25 anys) el risc és molt baix.


El resum de la situació del port d'Arenys de Mar en comparació amb la resta de ports de Catalunya es pot fer destacant els nivells de risc assolits en els diferents escenaris i horitzons estudiats. En comparació amb altres ports de Catalunya, com Marina de Palamós, Port d'Aro, Llafranc, o Mataró, el port d'Arenys de Mar mostra nivells de risc semblants o lleugerament superiors, especialment en termes d'estabilitat dels dics i operativitat dels pantalans en tots els escenaris plantejats. Tot i això, es pot observar una tendència general en la qual els ports situats a la meitat nord del litoral català tendeixen a presentar riscos més elevats, probablement a causa de l'onatge més energètic en aquesta regió.