Les Comunitats Energètiques Locals (CEL) són l’instrument idoni perquè els ciutadans puguin guanyar autonomia energètica, mantenint la sostenibilitat al centre i pensant en el futur i en el medi ambient. Per mitjà de l’autoconsum com-partit, tothom que no pugui instal·lar plaques solars a casa seva, té l'oportunitat de connectar-se a un conjunt de plaques que s’ubiquen en una teulada d’un edifici (públic o privat) amb una superfície que permet una producció més alta, estalviant en una part de la seva factura energètica. I això pot fer-ho sense haver de fer obres a casa seva i sense haver de canviar de comercialitzadora elèctrica, si així ho desitja.
Fa uns tres anys, des de l’Associació de veïns del carrer de la Torre, que si alguna característica té al llarg dels anys és la vocació de servir per tirar endavant projectes orientats a enfortir l’associacionisme i els vincles entre les persones, vam engegar la possibilitat de crear una CEL. El motiu va ser adonar-nos que moltes cases del carrer no reuneixen les condicions per instal·lar plaques. Vam començar a aprendre i entendre millor la normativa aplicable, des de llavors, hem mantingut reunions tant amb l’anterior consistori com amb l’actual per impulsar-ne la seva creació, amb una proposta concreta de en quina teulada podíem instal·lar les plaques.
També hem mantingut reunions amb el veïnat del carrer per explicar-los en què consisteix crear una CEL, hem recollit adhesions de persones que es volen apuntar a la futura CEL, hem mantingut contactes amb altres municipis i amb altres CEL, hem vist com el canvi de normativa ampliava de 500 m a 2 km la distància per poder-se connectar, i, des de fa uns mesos, mantenim contacte i reunions amb Som Comunitat, que aplega altres convilatans per tirar endavant projectes relacionats amb la sostenibilitat i la sobirania energètica.
Malgrat que entenem que tot el procediment administratiu és lent, l’actual consistori ha aprovat ja els projectes executius per quatre instal·lacions d’autoconsum compartit, que preveuen posar plaques solars en teulades d’edificis municipals a les dues teulades del pavelló d’esports, a la de l’escola Joan Maragall i a la de la nau de la brigada municipal.
Estem molt contents, doncs, d’haver engegat aquest camí al nostre municipi i de continuar enfortint l’autonomia ciutadana, que pren decisions i les impulsa. Hem mantingut ja diverses reunions amb l’Ajuntament per impulsar la col·laboració i tirar endavant l’autoconsum compartit. Creiem que aquest consistori ha entès bé la importància de donar volada a aquest tipus de projectes i ara ens cal esperar que aquest projecte es tiri definitivament endavant i es puguin posar en marxa les instal·lacions per tal que alguna d’aquestes teulades serà gestionada per la CEL que volem crear des de l’Associació de Veïns del carrer de la Torre.
* Inma Ranera és presidenta de l'Associació de Veïns del carrer de la Torre.