Presentat el pla d'actuacions en el servei de tren de Rodalies 2020-2030

​El nou pla abandona el desdoblament de la línia ferroviària entre Arenys i Maçanet, llargament reivindicat
|

El secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Pedro Saura, va presentar ahir en un acte celebrat en el Col·legi d’Economistes de Catalunya el nou pla de Rodalies 2020-2030. El pla contempla diverses actuacions en dos quinquennis. Durant el període 2020-2025 els usuaris arenyencs es veuran afectats per les obres de remodelació i senyalització de l'estació de Plaça de Catalunya. A la comarca també hi ha prevista la construcció d'una via d'apartat a l'estació de Tordera. També es renovaran 56 trens que fan el servei de Rodalies. 


Estaciou0301 d'Arenys de Mar 02 2018


Durant el segon quinquenni es preveuen la construcció de nous tallers de manteniment de la línia de la costa a Mataró, així com la renovació de l'estació de la capital de la comarca. El pla, però, deixa fora el desdoblament de la línia ferroviària entre Arenys i Maçanet-Massanes. Per ara el pla Rodalies 2020-2030 només es limita a anunciar l'estudi de l'augment de la capacitat en aquest tram. Això podria donar-se amb nous trens de dos pisos i més llargs, que vindrien de la renovació del parc mòbil. Aquesta obra ha estat reclamada durant dècades, però és difícil de resoldre pel seu impacte sobre els nuclis urbans, especialment entre Arenys i Calella. De fet, alguns plans anteriors contemplaven el soterrament de les vies en els trams urbans i desplaçar les estacions al centre de les poblacions. 


El coordinador del pla, Pere Macias, va reiterar les característiques d'aquest projecte i va assegurar que les actuacions previstes en ell són “ambicioses” però, al mateix temps, “realitzables”. L'objectiu del pla per al 2030 és incrementar un 58% l'oferta per a atendre un increment de la demanda estimat en el 46%. La iniciativa contempla la compra i renovació d'un centenar de trens, millores en la xarxa, la construcció de deu noves estacions i la instal·lació de 120 nous quilòmetres de vies.


Aquest pla tindrà, si es compleixen les previsions, un fort impacte no sols en la millora de les condicions de vida de les persones que han d'agafar el tren per a desplaçar-se –o que esperen una millor oferta per a aparcar el vehicle privat–, sinó també per a l'economia catalana en el seu conjunt. Saura va xifrar en 105.000 llocs de treball i aportarà 7.500 milions d'euros a l'economia catalana.