Renfe torna a oblidar el projecte de la doble via entre Arenys i Maçanet

En el pla d’inversions fins al 2030 no inclou obres reivindicades des de la comarca
|

No és la primera vegada que el Maresme es queixa per la manca d’inversions ferroviàries. Ara amb més motiu si cal perquè cap dels projectes reivindicats des de fa anys a la comarca han estat inclosos en el Pla de Rodalies 2020-2030. Renfe ha omès deliberadament qualsevol referència a la implantació de la doble via fèrria entre Arenys de Mar i Maçanet. 


Tren des de l'aire  a

Tram de les vies al pas per l'estació d'Arenys de Mar.


El cas d’Arenys és paradigmàtic de l’oblit instaurat per l’Estat espanyol i la companyia ferroviària. L’any 2012 Renfe anunciava que el llavors Ministerio de Fomento reprenia el projecte de la doble via. Malgrat tornar a quedar en un calaix, a Arenys de Mar aquesta decisió va tenir conseqüències, ja que Costes, en estar afectat pel tram de doble via, no va voler renovar la concessió al restaurant que hi havia just a l’entrada del Port per la banda del pas de vianants soterrat, al costat dels panyols de pescadors i aquest es va haver de traslladar, assumint una gran inversió econòmica davant al costa del Portinyol. 


El Pla de Rodalies 2020-2030 preveu una inversió a Catalunya de 6.395,92 milions d’euros a invertir en els 10 anys vinents. Però com sempre, el Maresme, tot i ser una de les zones amb major afluència d’usuaris, torna quedar relegada a la cua de les inversions


Al pla, dissenyat per l’olotí i exconseller de CiU, Pere Macias, només es reconeix una obra menor a l’estació de Tordera per millorar la freqüència de trens fins a Blanes. També hi consta, a mig termini, la reforma de l’estació de Mataró, sense donar-ne cap mena de detall. 


El pla de la doble via del tren entre Arenys i Maçanet va tornar a sortir al BOE ara farà nou anys. Era un dels projectes més significatius del territori que es considerava “bàsic” per la zona nord de la comarca. Presentat amb tot luxe de detalls pel govern socialista de l’època (2008-2015) plantejava construir la segona via de circulació en un tram de vint-i-dos quilòmetres que creua fins a vuit estacions. Els impulsors del projecte van tenir en compte que en alguns trams seria impossible desdoblar la via, com en els túnels o trams amb poc marge com al seu pas per la costa de Sant Pol. Malgrat tot, es plantejava una doble via intermitent que ajudaria a millorar el tràfic ferroviari fins a Girona des de Barcelona. 


A Calella també s’han vist ignorats, ja que el pla no preveu la tan reclamada supressió del pas a nivell amb barreres.