Ports de la Generalitat vol reduir la bocana d'entrada al port d'Arenys de Mar

​El Club Nàutic considera que el projecte suposa un perill per a la navegació i Capitania Marítima afirma que limita la visibilitat dels vaixells
|

La polèmica està servida. Ports de la Generalitat impulsa el projecte de reforç del dic de llevant en el port d'Arenys de Mar per a protegir les activitats i les mateixes instal·lacions nàutiques. No obstant això, des del Club Nàutic Arenys mantenen que una reducció d'amplària de la bocana, actuació prevista en el projecte de Ports, complicarà la navegabilitat i augmentarà la perillositat en les maniobres de les embarcacions. Des del club entenen que el projecte de reforçar el dic d'abric i construir un taló en el tram final de l'actual espigó de ponent “és clarament innecessari i perjudicial per a la navegació”. Observen que no millorarà la seguretat del port i sostenen que en l'actualitat no hi ha problemes d'agitació ni onatge a l'interior de la zona portuària.


Port  portsgencat

El dic que projecta Ports de la Generalitat reduirà l'amplària de la bocana del port de 165 a 110 metres. Foto: Ports de la Generalitat. 


Reclamen que no es procedeixi a disminuir l'amplària de la bocana, la qual cosa sí que suposarà un perill per a les embarcacions que s'hauran d'acostar més als espigons rocosos. En l'actualitat l'ample d'entrada és de 160 metres i amb la construcció del martell interior de reforç es reduirà a 100 metres. A més, estan segurs que el projecte previst per a la suposada pacificació de les aigües únicament beneficiarà a la dàrsena de grans eslores projectada en un futur. D'igual forma, incideixen a dir que la reducció de l'entrada al port propiciarà més acumulació de sorra, reduint la profunditat fins a gairebé quatre metres, la qual cosa complicarà l'accés a velers amb orses de major importància. Insisteixen que en el projecte presentat per la Generalitat no s'adjunta un informe que detalli les garanties de maniobrabilitat de les embarcacions amb la nova instal·lació.


En un altre ordre, un informe de Capitania Marítima de Barcelona condiciona la seva aprovació al fet que el projecte garanteixi un ample de maniobra en la bocana de 80 metres. L'organisme dependent de la direcció general de la Marina Mercant detalla que la construcció del taló annex a l'actual espigó “altera la bocana” i les dimensions del canal d'entrada. Així mateix, limita la visibilitat dels vaixells i de la sortida en més de 30 metres, per la qual cosa haurà d'existir una coordinació prèvia i disposar d'una embarcació auxiliar per a guiar als vaixells de major eslora. A més, valora que no és viable la seguretat per la disposició de les atracades en punta, els punts d'amarrament popularment coneguts com a “morts”, ja que queden situats enmig del canal.


Des de Ports de la Generalitat, per part seva, asseguren que totes aquestes indicacions i altres modificacions suggerides estan sent preses en consideració en la fase de planificació de la gestió i explotació de l'ampliació del moll. L'organisme de la Generalitat justifica les obres per la necessitat de preparar i adaptar les infraestructures portuàries als possibles efectes del canvi climàtic, garantint la seguretat de tots els usuaris. Recorden, així mateix, que en el port d'Arenys, el temporal Glòria de gener del 2020, va causar desperfectes considerables, especialment en el dic d'abric.


Quant a la reducció de l'amplària de la bocana de 165 a 80 metres, matisen que la nova amplària serà de 110 metres i que el martell interior millorarà l'agitació interior i la navegabilitat interior. Una reducció que asseguren no afecta la maniobrabilitat i que garanteix la navegació segura d'embarcacions de fins a 50 metres d'eslora. Ports informa que l'objecte del projecte és construir els reforços necessaris en els trams del dic exterior per a protegir la instal·lació i que són actuacions previstes en el Pla Especial aprovat en el 2013. Inicialment, el projecte contempla la rehabilitació del dic de ponent, el recreixement del dic, la prolongació de la berma submergida, un nou martell i un nou moll interior.


Dos milions per a reparar l'efecte dels temporals

A la fi del 2020, l'empresa pública de la Generalitat finalitzava les obres de reparació del port d'Arenys de Mar, especialment el dic de ponent seriosament danyat per l'efecte del temporal Glòria. Aquest va causar danys estructurals en la part exterior del dic d'abric i va afectar àrees tècniques i concessions de drassanes, així com vials i estructures portuàries. Ports de la Generalitat va invertir un total de dos milions d'euros i entre les actuacions més destacades estava la col·locació de 60.000 tones de blocs d'esculleres que permetien recuperar i ampliar el perfil del dic, així com per a donar estabilitat i seguretat a la infraestructura davant possibles temporals. Al costat de la reparació del dic, una altra inversió important va ser la instal·lació de 60 plaques fotovoltaiques en la coberta de la llotja de pescadors, la qual cosa suposa una reducció de l'emissió de set tones de CO₂ cada any. Igualment, es va instal·lar un punt de recàrrega de vehicles elèctrics.