Així ha estat el procés de restauració d'en Tallaferro i na Flor d'Alba

Els gegants ​han recuperat el seu aspecte original que els va donar el seu constructor Domènec Umbert en la darrera restauració de l'any 1987
|

Els gegants d'Arenys de Mar, en Tallaferro i na Flor d'Alba, han estat restaurats amb profunditat durant aquest hivern. Els gegants que es podran veure aquesta setmana en el marc de la 30a edició de les xerrades a les escoles “Coneguem els nostres gegants”, han recuperat el seu aspecte original que els va donar el seu constructor Domènec Umbert, en la darrera restauració que els va fer l'any 1987. Des d'aleshores només s'havien fet restauracions puntuals, de manteniment i reptintatge. 


En aquesta ocasió, la restauració d'en Tallaferro i na Flor d'Alba ha anat a càrrec de Carlos Morillo, president del Gremi d’Imatges-Escultors d’imatgeria popular i artística de Catalunya. El taller Garreta de Vic, s’ha encarregat de fer la intervenció a les arracades de figura que s’han dotat d’un nou ancoratge, banyat en plata i canviat la pedra central per una mabe de gran qualitat. El projecte ha comptat amb l’ajuda de la conservadora-restauradora Paula Briones i l’escultor d’imatgeria festiva Marc Estrecha. Mentrestant, s'han fet reparacions puntuals al vestuari estrenat el 2015, a càrrec d'Ainhoa Moreno


1713102930056

El procés de restauracó ha anat a càrrec de Carlos Morillo. Foto: Gegants d'Arenys. 


Aquest projecte, que també inclou la restauració d'en Roc i la Maria, està valorat per un total de 10.000 euros que han finançat la Generalitat de Catalunya amb una subvenció de 4.288 euros i l'Associació de Geganters d'Arenys de Mar, la resta. En el cas de l’Elm i la Carmeta, que no s’inclouen en el projecte per tenir menys de 30 anys d'antiguitat, se’ls faran reparacions menors. Una altra de les actuacions que inclou la restauració, és refer un dels braços d’en Roc, ja que es va trencar fa dos estius durant la festivitat de Sant Roc i, en aquell moment, es va fer una reparació d’urgència.


Amb aquest projecte, s’ha fet un procés integral de conservació i restauració dels gegants antics d'Arenys de Mar. D’entrada, s’ha actuat en tres eixos específics: la restauració estructural, la restauració estètica i la documentació. Pel que fa a la restauració estructural, S’ha abordat qualsevol dany estructural, com ara fissures, trencadisses i desgast, així com la substitució de peces que estaven malmeses, especialment els caragols que subjecten les diferents parts del cos del gegant: el bust, els braços i el cavallet. També s'ha procurat millorar la seva estabilitat i durabilitat. Aquesta fase del projecte va implicar una revisió minuciosa de cada figura gegant per identificar i abordar qualsevol dany estructural.


Respecte de la restauració estètica, s’ha restaurat i renovat les pintures i les decoracions per garantir que els gegants mantinguin la seva impressionant aparença original. Aquest pas ha estat crucial per a la restauració de les figures, ja que ha implicat la recuperació de les àrees cromàtiques com les mans i les zones del bust que s’havien deteriorat amb el temps.


1713102929820

En Tallaferro, abans i després de la restauració. Foto: Gegants d'Arenys. 


La intervenció en el cas d'en Tallaferro ha estat la consolidació de fissures, esquerdes i desplacacions del cartó pròpies de l’ús d’aquest tipus d’obres. S’ha treballat la superfície amb un estuc tradicional de qualitat reforçant la feina en la corona per després ser daurada amb full d’or i acabada amb colradures pròpies del procés de daurat. Finalment, s’ha policromat a l’oli dotant-lo d’una carnació més natural i homogènia.


En el cas de na Flor d'Alba s’ha recol·locat el coll i rostre segons l’escultura en origen. Aquesta deformació deguda a una caiguda cada cop era més evident i internament el trobava en un estat delicat. S’han substituït les dues costelles de fustes internes d’aquesta zona. Com en el cas de la geganta s’ha treballat la superfície amb un estuc de qualitat i s’han retornat una mínima sèrie de volums que el rostre havia anat perdent arran de diverses caigudes. S’han consolidat i redirigit els 4 segments de la corona que s’ha estucat i treballat degudament per tal de ser daurada amb full d’or i treballada amb colradures. Finalment, s’ha policromat a l’oli de gran qualitat recuperant aspectes com la tonalitat més fosca del cabell o una tonalitat de pell més clara que havia perdut amb els anys. Pel que fa a la joieria, s'ha netejat l'anell original i s'han fet arracades i collaret, d'acord amb el disseny de l'anell. 


1713102929868

Na Flor d'Alba, abans i després de la restauració. Foto: Gegants d'Arenys. 


En últim lloc, hi ha la documentació. En aquest cas, s’ha creat un arxiu fotogràfic i documental per registrar l'estat actual dels gegants abans de la restauració i la documentació tècnica relativa al procés de restauració. Aquesta ha estat la part ha comptat amb un escaneig 3D, pels exteriors i interiors dels gegants. Podeu veure totes les fotografies del procés de restauració aquí.


Uns gegants a punt de fer 70 anys

En Tallaferro i na Flor d’Alba van ser construïts pel mestre geganter i Creu de Sant Jordi, Domingo Umbert i Vilaseró “Mingu” l’any 1955. Van ser construïts amb el procés tradicional d’estampació de cartró pedra i engruts sobre motlle de guix amb una gran mestria tècnica. La seva construcció va ser impulsada per la redacció de Vida Parroquial, a partir de l'hivern del 1951. Tanmateix, la manca de finançament va retardar-ne l'execució fins al 1955. Foren pagats per l'industrial Josep Pons i Vilà, qui en féu donació a la vila d'Arenys de Mar. L'equip impulsor va esquivar el control de la dictadura franquista que obligava que tots els gegants construïts havien de representar els Reis Catòlics. Els d'Arenys són uns reis inspirats en el poema “Canigó” de Jacint Verdaguer. Per les cares, Umbert es va inspirar en l'actor Cornel Wilde i l'actriu Joan Fontaine


El primer vestuari que van portar els gegants va ser dissenyat i confeccionat per Miquel Guri. Als anys vuitanta, el sastre arenyenc Francesc Calopa, cenyint-se als models originals, va adaptar i confeccionar un nou vestuari del qual en va ser característic el vol de les faldilles. Aquest segon vestuari fou renovat, per l'actual, el Sant Zenon del 2015 amb motiu del 60è aniversari dels gegants mantenint la inspiració en el model original. Aquests gegants no són únics, ja que el motlle no va ser destruït, tal com s'havia pactat. Per això, es poden trobar gegants exactes com és el cas dels de Premià de Mar. L'únic que canvia, respecte a en Tallaferro i na Flor d'Alba és el vestuari i alguns detalls.