Acciona és l’única empresa que s’ha presentat en el concurs per gestionar el servei del nou model de recollida selectiva a Arenys de Mar. Es tracta d’una empresa dedicada a la promoció i gestió d'infraestructures, així com a la producció d'energies renovables amb presència en 65 països. S’ha activat el procés d’adjudicació i si compleix amb els criteris i els requisits establerts, serà qui gestionarà el nou model de recollida selectiva porta a porta a la nostra vila que es vol posar en marxa entre els mesos de maig-juny.
La brossa es recollirà porta a porta cinc dies a la setmana. Foto: Xavi Salbanyà.
Actualment, Acciona s’encarrega de la recollida selectiva a altres municipis del Maresme, com Premià de Mar on també hi ha porta a porta i sistema d’illes de contenidors tancats des de l’abril del 2023. També hi realitza la neteja viària i el manteniment de platges. L’alcalde i regidor de Residus, Estanis Fors, va explicar en el darrer ple del mes de febrer que ha parlat amb l’alcalde de Premià per saber com treballa l’empresa. Segons va explicar, tot i que al principi va ser una mica dificultós, ara ja funciona sense problemes.
Estanis Fors va manifestar que el govern municipal s’esperava que es presentessin almenys tres empreses, sobretot perquè hi havia hagut diverses que havien demanat informació al respecte. Fors va explicar en el darrer ple que una de les empreses que s’havien interessat era Fomento, però al final hi van renunciar pel salari que s’ha de pagar al personal. I l’Arca del Maresme, que és qui actualment fa el servei, tampoc s’hi ha acabat presentant per motius econòmics que requeririen inversió en nous camions per a la doble fracció que en aquests moments no tenen.
Estanis Fors va reconèixer que potser és “arriscat” posar en marxa el nou model el pròxim mes de juny, però que cal posar-s’hi perquè el nou model cal implementar-lo un dia o altre. Durant els mesos previs, s’iniciarà una campanya de sensibilització per explicar els canvis a tot el veïnatge, especialment a la part alta.
Amb la nova recollida selectiva hi haurà sis àrees d'emergència que funcionaran quatre hores al dia. Aquestes àrees, similars a les ja existents en municipis com Mataró, permetran dipositar residus fora dels horaris habituals dues vegades per setmana. Així mateix, es redueix la recollida porta a porta a cinc dies setmanals. Per exemple, el cartró es recollirà conjuntament amb la fracció orgànica els dimarts, mentre que no hi haurà recollida els dilluns ni els dissabtes. El nou sistema també inclou millores destinades als comerciants, que disposaran d’una aplicació mòbil per sol·licitar la recollida de residus en dies concrets.