El projecte per a la millora del pas subterrani que ha de connectar el rial de Pau Costa amb el port i la platja de la Picòrdia ja és definitiu. El passat 6 de març, l’alcalde Estanis Fors i el regidor d’Urbanisme, Domènec Massuet, juntament amb l’arquitecta municipal, es van reunir amb la directora de la zona Portuària Centre, Ester Blanco, i altres representants de Ports de la Generalitat per concretar els detalls finals. L’obra, que inicialment estava pressupostada en uns 700.000 euros, pujarà finalment a gairebé 1 milió d’euros (més IVA).
El nou pas ocuparà part dels terrenys de l'aparcament. Foto: Xavi Salbanyà.
L’encariment es deu principalment a la necessitat de reforçar els fonaments dels edificis pròxims al traçat del pas, així com al sanejament estructural de la zona final del rial del Bareu. Tot i l’increment de gairebé un 40% en el cost previst, el repartiment econòmic entre Ports i l’Ajuntament es manté al 50%, tal com ja s’havia acordat en fases prèvies del projecte. Tot i que la part que s’encareix és la que depèn de l’Ajuntament.
En aquest sentit, cal recordar que Ports de la Generalitat assumirà el tram que va des de la zona portuària fins a la via del tren, mentre que l’Ajuntament serà responsable del tram comprès entre la via i el rial de Pau Costa. Aquesta col·laboració entre ambdues institucions permetrà tirar endavant una obra llargament reivindicada per millorar la connectivitat de la vila i guanyar accessibilitat entre les dues bandes de la línia del ferrocarril.
Segons va explicar l’alcalde en declaracions a Ràdio Arenys, el disseny del nou pas tindrà un estil arquitectònic similar al del pas subterrani de la Riera, integrat urbanísticament i pensat per facilitar el pas de vianants i persones amb mobilitat reduïda. L’objectiu és no només millorar la connexió entre la vila i la zona portuària, sinó també dignificar un punt que, actualment, presenta mancances d’accessibilitat, seguretat i salubritat.
La previsió és que l’execució del projecte comenci durant l’últim trimestre del 2025, sempre que es compleixin els terminis administratius i de licitació. Un cop finalitzada l’obra, l’Ajuntament té previst abordar la reurbanització de l’entorn, especialment la plaça situada als terrenys de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil, per tal de completar la transformació de l’eix Pau Costa-Picòrdia. Tanmateix, amb aquest disseny el pas subterrani es menjarà bona part dels terrenys de la plaça, que actualment fa funcions d’aparcament. Això ha fet despertar alguns recels dels partits de l’oposició, tot i que encara no s’han publicat els plànols definitius del projecte.
Una altra de les reclamacions que encara hi ha pendents és la reforma del pas subterrani del rial de les Canalies, deteriorat de fa molts anys. Ports ja va descartar arreglar-lo en una reunió celebrada el 2023, però, en paral·lel a la pacificació de l’N-II, va anunciar que dignificarà l’accés actual cap al Cavaió i es farà un mirador.