El procés de Pressupostos Participatius 2025-2026 per determinar el destí de 300.000 € de despeses per part de l’Ajuntament ha arribat al seu final. El que en un primer moment van ser fins a 129 propostes, de les quals 71 van superar el filtre inicial dels tècnics, va acabar donant pas a 23 idees finalistes susceptibles de ser escollides pels veïns d’Arenys empadronats al municipi i amb una edat mínima de 16 anys, els quals podien optar com a màxim per tres projectes diferents. Fins a 505 persones van participar entre el 6 i el 26 d’octubre en unes votacions que es van dur a terme de manera presencial i a través de la plataforma digital Arenys Participa, i que han convertit en guanyadora la reforma de l'espai de jocs infantils del carrer Pau Costa, que té un cost de 21.000 euros i ha sumat 160 vots. Amb tot, hi ha 10 propostes més que també s’executaran durant l’any vinent.
Es posaran jocs infantils en aquest punt del Rial de Pau Costa. Foto: Xavi Salbanyà.
Concretament, la segona opció amb més suport popular és la plantació d'arbrat i noves zones enjardinades, amb un cost total de 136.000 €. La resta d’actuacions que es podran dur a terme són la millora de la seguretat dels vianants al carrer de Pau Costa, la renovació de la vorera a l'Avinguda Europa a la cantonada amb el carrer Pompeu Fabra, l'adequació de l’espai de musculació del pavelló i nous bancs, papereres i reductors de velocitat. Altres projectes que han estat avalats per la ciutadania i es podran tirar endavant són la instal·lació de refugis per gats, el nou vestuari dels Gegants d’Arenys i un marcador de temps al semàfor de l'estació de tren.
El regidor de Participació i Noves Tecnologies, Xavi Navarro, va explicar a Ràdio Arenys que des de l’àrea fan una valoració positiva d’un procés del qual ha destacat la seva transparència i la participació assolida. Ho va fer el 12 de novembre en un acte a la Sala Noble del Calisay on es van fer públics els resultats dels Pressupostos Participatius del 2026.
Des de l’àrea també han explicat que, a causa del seu elevat cost, no han passat el tall i no s’executaran propostes que han quedat entre les 11 primeres. És el cas de la setena idea més votada, la d’un lavabo públic amb autorentatge, i també la de l’enllumenat a la zona de Can Quintana, que ha quedat en desè lloc. Sobre aquest darrer punt, Navarro ha deixat la porta oberta a incorporar algunes de les propostes que no es materialitzaran per ara en els comptes de l’any següent. Admet, però, que és un escenari complicat a causa de les limitacions que pateix el govern municipal pel fet de trobar-se en un Pla Econòmic Financer.