El projecte que farà més estreta la bocana del port podria arribar al jutjat

El Club Nàutic dʼArenys diu que perjudica els usuaris i als pescadors no els fa "gens de gràcia"
|

El projecte que vol impulsar la Generalitat per construir un nou espigó que farà més estreta la bocana del port d’Arenys de Mar podria acabar als jutjats. El Club Nàutic que compta amb el nombre més important d’usuaris del port arenyenc, està disposat a portar el tema a la justícia perquè considera que el projecte perjudicarà la seguretat dels navegants. En un acte públic convocat a mitjan novembre, el Club Nàutic va explicar les raons per les quals s’oposen al projecte del govern català. Davant d’una seixantena de navegants, van informar de la intenció de construir un espigó, anomenat martell, que facilitaria la instal·lació d’una nova dàrsena per a iots de gran eslora (entre 30 i 50 metres) i l’ampliació dels espais de drassanes. A més, també es vol fer un passeig a sobre de l’espigó gran de llevant.


Port3aa   carlos cano

Simulació de com seria el nou espigó. Foto: Carlos Cano. 


El Club Nàutic considera que aquesta obra farà més estreta la bocana posarà en risc la seguretat en l’entrada al port, sobretot en cas de temporals forts. Carles Ubach, president del Nàutic, afirma que Arenys és actualment l’únic port segur entre Sant Feliu de Guíxols i Barcelona i deixaria de ser-ho, en cas que es fes el projecte de la Generalitat. Un altre argument que esgrimeix el Club Nàutic és l’acumulació de sorra a la bocana. Actualment, la fondària que hi ha al costat de l’espigó que toca a la primera platja és inferior a tres metres. Això fa que l’espai útil d’entrada al port per als vaixells sigui ja actualment més estret del que es veu en superfície. Ubach afirma que si es va l’obra del nou espigó, els vaixells s’hauran d’acostar més a la nova on hi ha més sorra i podrien encallar.


El Club Nàutic demana a la Generalitat que faci els estudis pertinents sobre la seguretat de l’entrada al port. El govern català respon que ja ha fet aquests estudis i que el projecte que volen impulsar no farà més insegur el port d’Arenys. Recorden que a Mataró s’ha fet una obra semblant i no hi ha hagut problemes. Una altra de les raons per oposar-se al projecte és l’impacte negatiu que tindrà en les espècies marines que viuen al voltant de l’espigó de llevant i que es podrien perdre.


El Club Nàutic té 400 vaixells i el Mar Sport poc més de 200. A aquestes 600 embarcacions s’han d’afegir un centenar de vaixells de vela i els dos clubs de rems que utilitzen el refugi de la bocana per entrenar quan hi ha mala mar. Tots aquests usuaris sumen la majoria dels que naveguen pel port. El Club Nàutic recorda que és un dels principals clients de Ports de la Generalitat perquè aporta anualment 365.000 euros, mil euros al dia. Toni Marzoa, patró major de la Confraria de Pescadors, afirma que als pescadors «no els fa gens de gràcia el projecte i segurament, la majoria hi està en contra perquè crea desconfiança» la seguretat d’una bocana que avui és fàcil. Per això, considera que s’han d’esperar els estudis que Ports ha encarregat sobre la seguretat del projecte.