L’arenyenc Lluís Tripiana rememora la tragèdia viscuda al Balandrau

Una pel∙lícula estrenada aquest hivern ha recuperat els fets que van passar fa 25 anys
|

Tot i que normalment associem les calamitats d’alpinistes i excursionistes a les muntanyes més llunyanes, el dia 30 de desembre de l'any 2000, ara ha fet 25 anys, Catalunya va viure un drama vinculat sobretot a la muntanya del Balandrau, situada a la comarca del Ripollès i amb una altitud de 2.585 metres, una ubicació exacta on van perdre la vida set de les 10 víctimes mortals d'aquell dia, a les quals cal sumar-ne dues més a Coma d'Orri, a la mateixa comarca. Addicionalment, un monitor d'esquí va morir a l’estació de Port Ainé, al Pallars Sobirà. Sí que van salvar la vida quatre persones provinents de la muntanya del Gra de Fajol, al costat del Balandrau. Una d'elles, l'arenyenc Lluís Tripiana, que compartia una escapada de muntanya més amb els seus amics Enric, Marta i Marc.


Lluís Tripiana3   xs

El muntanyenc arenyenc Lluís Tripiana. Foto: Xavi Salbanyà.


Una tempesta sobtada cap al migdia va significar l'inici d'un malson, que ha recuperar la pellicular estreneda aquest hivern 'Balandrau, vent salvatge', en què la neu aixecada per la ventada va reduir dràsticament la visibilitat. Durant setze hores, la situació va esdevenir una pugna contra la mort enmig del fred, la neu i un vent d'uns 140 quilòmetres per hora. Amb una sensació tèrmica de 40 graus sota zero, la lluita contra l'infortuni va castigar Tripiana, que va veure com el fred li cremava la cara i havia de conviure amb l’impacte constant de cristalls de gel aixecats per un vent huracanat que també alçava unes pedres que va fer tot el possible per esquivar.


Després d'arrossegar-se per terra amb els seus tres acompanyants, un dels quals es va perdre, l'arenyenc va arribar al refugi de Coma de Vaca, on van resguardar-se del fred fins a l'endemà, quan van saber que l'Enric també havia estat rescatat en vida. Com va explicar al programa ‘El dominical’ de Ràdio Arenys, a més de la factura emocional, Lluís Tripiana arrossega també una conseqüència física: 25 anys més tard, continua amb poca sensibilitat als dits.


Malgrat tot, el seu amor per la muntanya es manté intacte i es tradueix en múltiples sortides cada any. L’arenyenc, que no és protagonista de la pellícula 'Balandrau, vent salvatge', sí que ho va ser del documental ‘Balandrau, infern glaçat’, estrenat el 2021 en el marc del programa ‘Sense Ficció’ de 3Cat. Com ell mateix ha admès, participar en aquella producció i veure-la posteriorment el va fer descobrir fins a quin punt havien patit les famílies de les víctimes mortals i com d’afortunat havia estat d’haver salvat la seva vida i no haver de lamentar la mort de cap dels seus tres acompanyants en aquella llunyana i fatídica data.