La Defensora del Vilatà entrega una llarga llista de deures a l’Ajuntament

​La neteja viària, el problema amb l'habitatge o la crítica al teletreball municipal son alguns dels punts que va tractar Teresa Verdura
|

La Defensora del Vilatà, Teresa Verdura, va presentar en el ple municipal de finals de juny el seu primer informe d’actuacions durant els seus primers tres mesos de feina dins del 2020. Tot i que Verdura farà un any aquest mes de setembre que va ser nomenada, el seu primer balanç va comportar una llarga llista de deures cap a l’Ajuntament que resumirem a continuació. 


Neteja viària 

La Defensora ha constatat mitjançant les queixes dels ciutadans l’alt grau de malestar que hi ha a Arenys de Mar en relació a la neteja de la vila i, en particular, amb la recollida de les escombraries. “La gent està molt enfadada i m’ha enviat moltes fotografies”, va explicar Verdura. 


Escombraries2   xs

La neteja viària és una de les queixes dels arenyencs. Foto: Xavi Salbanyà


Habitatges i okupes 

El problema de l’ocupació il·legal d’habitatges i la falta de pisos socials és un dels temes rellevants que va traslladar la Defensora a l’Ajuntament. Per això, va recomanar que es faci un seguiment efectiu dels habitatges socials del Pla dels Frares que estan molt deteriorats i amb l’actuació davant l’ocupació descontrolada sovint en mans de màfies. 


Dutxes i lavabos públics 

Una de les queixes reiterades que recull la Defensora és la falta de lavabos públics i de dutxes. Aquest dèficit s’ha accentuat durant la pandèmia i el tancament de locals que ofereixen el servei de WC. Verdura va proposar la instal·lació de lavabos químics portàtils, com els que es posen a les festes o a les platges per resoldre aquesta situació. Respecte a les dutxes públiques, va proposar que s’habilitin en horàries establerts espais o pisos de l’Ajuntament, com els pisos dels mestres. 


Crítica al teletreball municipal 

La Defensora ha constatat que el teletreball dels funcionaris imposat durant la pandèmia ha alentit molt els tràmits i ha comportat desatenció dels serveis públics. Va fer especial esment a la gent gran que no té pràctica a l’hora d’utilitzar internet per fer els tràmits municipals i això provoca una bretxa digital. “No tot es pot fer telemàticament”, va concloure. 


Instàncies sense resposta 

La Defensora també va esmentar uns dels problemes endèmics que arrossega aquest Ajuntament i és la falta de resposta envers els escrits que presenten els ciutadans. 


Obres mal fetes 

Verdura va recomanar que l’Ajuntament millori el seguiment de les obres públiques perquè moltes d’elles estan mal acabades o s’han de tornar a fer. 


Actualitzar les ordenances 

La Defensora ha constatat que les ordenances municipals no són clares i cal actualitzar-les. 


Més bancs al carrer 

Verdura va recomenar la instal·lació de bancs i seients sobretot per donar resposta a la dificultat de mobilitat de la gent gran. 


Més Formació Professional 

Finalment, la Defensora va demanar que s’apliquin formacions d’oficis tradicionals, a banda de la línia formativa de fusteria per a vaixells que s’ha implantat a l’institut.