Festa grossa per l’eliminació del peatge de l’autopista C-32

​L’1 de setembre es va posar fi a 50 anys de la via de pagament més antiga de l’estat espanyol
|

Els maresmencs som els ciutadans de l’estat espanyol que han patit durant 52 anys la imposició d’un peatge per circular per la C-32. L’1 de setembre va concloure el contracte amb la concessionària i es va alliberar de pagament la via ràpida. Una data que a la comarca del Maresme no ha passat desapercebuda i que s'ha celebrat amb una gran festa. 




Vídeo aèri del primer dia sense peatges a la C-32.


Per celebrar la fi de la concessió de la C-32, l’autopista més antiga d’Espanya, els membres de l’entitat Preservem el Maresme, que agrupa diferents associacions contràries al pagament del peatge, que durant anys han lluitat per la gratuïtat de la via ràpida, van convocar la població a celebrar una gran festa. Va consistir en un sopar de carmanyola i va tenir lloc a l’esplanada del Sorli Emocions, Can Nolla, de Vilassar de Dalt a les 22 hores. Allà es van dur a terme diverses intervencions i es va llegir un manifest. A mitjanit, els participants van estrenar la nova via gratuïta. 


La Generalitat ja va confirmar que la matinada del 31 d’agost a l’1 de setembre s’aixecarien les barreres, però això no significa que es deixi de pagar per circular, ja que el govern té previst implantar el que s’anomena ‘vinyeta’, un impost de pagament anual a tot els vehicles de Catalunya i els visitants ocasionals, que els permetrà circular per totes les vies catalanes. 


De moment, la Generalitat impulsa una licitació pública per contractar una empresa encarregada del manteniment de les autopistes que deixen de ser de peatge, com la C-32 nord, la C-33 i la C-31. Per això es preveu destinar una partida de 23,7 milions fins al 2025 per conservació i garantiment de la seguretat viària, o sigui mantenir en bon estat la xarxa. 


D’altra banda, la liberalització dels peatges, per a les arques municipals també ha suposat un fort impacte, ja que des de 2017, quan es va eliminar la bonificació que disposava la concessionària, l’Ajuntament ingressava 368.000 euros en concepte d’IBI sobre l’espai que ocupa el peatge, que ara deixarà de percebre. 


El primer tram de pagament d’una autopista espanyola va ser el de Mataró-Barcelona que es va inaugurar el juliol de 1969. L’any 1994 entrava en funcionament el nou de tram entre Mataró i Palafolls i fa 11 s’anys s’allargava fins a Tordera.