L’article de la Constitució de Cadis a la façana de l’Ajuntament es taparà

El govern vol evitar accions vandàliques i hi col∙locarà una placa explicativa al carrer
|

El passat 16 de setembre, començaven les tasques de restauració i de conservació de les pintures descobertes a la façana de l’Ajuntament l’any anterior, finalitzant unes setmanes després aquesta intervenció del conjunt i dels diferents elements pictòrics trobats. Unes pintures envoltades de problemàtica després de la decisió del govern en tapar un dels elements descoberts sota un dels rellotges de sol. Aquesta part era l’article 337 de la Constitució de Cadis de 1812, coneguda popularment com la Pepa, que diu “Todo español tiene derecho de representar a las Cortes o al Rey para reclamar la observancia de la Constitución”. 


Façana ajuntament

Segons els experts, el fet que l’Ajuntament d’Arenys de l’època decidís fer aquesta inscripció demostra la valentia del consistori davant del règim absolutista i repressiu que havia imperat i que aquesta Constitució pretenia modificar, sense èxit. 


Els membres del Pla Especial de Protecció de Patrimoni Arenyenc va decidir tapar l’article d’aquesta Constitució amb una pintura que es pot retirar. La decisió s’ha prés per evitar que la inscripció rebi atacs vandàlics. Un cop tapat es posarà una placa a nivell de carrer davant l’Ajuntament on s’explicarà el que deia la inscripció de la façana. Mentrestant, l'endemà de fer visibles les pintures es va decidir tapar-les amb un llençol blanc, creant una mena de ready-made dadaista, però amb poques traces. Segons el consistori, es va tapar per possibles accions vandàliques. 


Aquesta problemàtica sorgeix tot just en finalitzar la restauració de les pintures murals de la façana principal i lateral de l’edifici consistorial. Unes creacions pictòriques amb diferents etapes decoratives, es parla de tres moments cronològics, encara que l’element de la datació és un punt d’estudi en un futur. 


Així, sobresurt el rellotge de sol de la primera etapa, de voltants de 1763, però amb dubtes amb altres elements del voltant, considerant que són creats en una segona etapa. Aquesta figura del rellotge de sol és la part principal, amb un encapçalament a la part superior, amb els detalls arquitectònics superior al trompe-l’oeil, detalls de decoració vegetal sota del rellotge i cortinatge. 


Finalment, a la façana lateral de l’edifici, també s’ha considerat que hi ha tres etapes decoratives diferenciades, totes relacionades amb el segon rellotge de sol descobert amb traces d’ulls i boca on estava ubicat un gnònom clavat, encapçalat amb la datació de 1763 i elements vegetals al coronament. L’última etapa s’ha considerat, una vegada s’han finalitzat les tasques de restauració per part del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, que hi ha un canvi d’estil. Es tracta d’un conjunt, amb una iconografia del moment, amb un estil no massa perfeccionista.