Polèmic rebuig de l’Ajuntament a rebre gratuïtament la col·lecció del Calisay

Francisco Raffo, desencisat, acaba venent els 145 objectes a un col∙leccionista arenyenc
|

Després d’anys de negociar amb l’Ajuntament la cessió de la col·lecció privada que l’extreballador del Calisay, Francisco Raffo, va atresorar, la darrera negociació amb l’alcalde i el tècnic de Cultura el va fer decidir a vendre els 145 elements a un col·leccionista privat. Per sort, la col·lecció queda a Arenys i el comprador, el restaurador arenyenc Pepon Ayza, es brinda a exposar-la de forma gratuïta. “La vaig adquirir per evitar que es disgregués” va dir. Molt molest per la forma en què se l’ha tractat a l’Ajuntament, Francisco Raffo, va explicar que l’Ajuntament volia que signés la cessió sense ni tan sols veure la documentació que demostrava l’autenticitat del material, unes 145 peces entre ampolles, fulletons i documentació que, segons Ayza “ens aproparia molt a la fórmula per fabricar el Calisay”.


Lot calisay   xs

Part dels objectes del lot de l'antiga fàbrica Calisay. Foto: Xavi Salbanyà. 


Documents, fotografies, vídeos amb els alambins funcionant, la fàbrica en plena ebullició i fins i tot, testimonis gràfics dels darrers dies del Calisay com a tal, formen part d’aquest fons que l’ajuntament, no només ha ignorat, sinó que ha fet portar molts maldecaps a l’extreballador que ho cedia. Raffo, fins i tot, per demostrar que el material era el que deia en les llistes que prèviament havia enviat a l’Ajuntament, va portar tota la col·lecció en dos viatges des de Cadis, on viu des que es va jubilar.


No van voler veure ni el que els oferia” confessa Francisco Raffo, entre trist i decebut per la rebuda que va tenir de l’alcalde Estanis Fors, i del tècnic de Cultura de l’Ajuntament. Finalment, aconsellat pel seu advocat “em vaig negar a signar una cessió que ells no van voler ni veure”, tampoc el regidor de Cultura. “Estic molt dolgut per no haver pogut fer la donació al poble d’Arenys, que és qui hauria de tenir”. Per la seva part, Pepon Ayza, en una entrevista a El Dominical de Ràdio Arenys, també va mostrar públicament la seva indignaciópel tracte que han dispensat a aquest senyor” que, va explicar “ha fet l’impossible per arribar a un acord”. El restaurador, que regenta la Casa del Mar, va reconèixer que “he comprat tota la col·lecció perquè no volia que s’acabés perdent”.


Col·leccionista consumat, Pepon Ayza, considera que l’actitud que ha mostrat el govern cap a Francisco Raffo “ha estat de falta de respecte” malgrat tractar-se d’un material amb molt valor sentimental per què va suposar el Calisay, la marca que va donar a conèixer Arenys de Mar per tot el món. “L’Ajuntament s’ho ha deixat perdre” lamenta Ayza, que no obstant es brinda a cedir la col·lecció per a qualsevol exposició o mostra que s’organitzi “també la documentació digna d’estudi”. Malgrat tot matisa que si l’alcalde, Estanis Fors, vol exposar la col·lecció Raffo “haurà de suar” perquè diu, “s’ha portat molt malament amb aquest home”.