El rescatador del Margaret Alison visita Arenys

Carta de Jey Cresswell
|

Acabo de tornar d’Arenys de Mar, un port pesquer i referent nàutic de la costa de llevant de Barcelona, que ara també és la llar de l’antic June Rose / Margaret Alison, un ring netter (vaixell de pesca de l’areng) construït el 1937 per les drassanes Weatherhead, i que des de fa anys forma part de la iniciativa comunitària El Moll, entitat dedicada a la protecció del patrimoni marítim. De gran significat local, duu pintat a cada banda de la proa la imatge del panot de Barcelona, el símbol de la Rosa de Foc. Ha estat fantàstic tornar a veure la MA. Està en un estat excel·lent, com era d’esperar: la vella dama ha estat gairebé totalment reconstruïda gràcies a l’empenta d’Oriol Ferran, el meu amfitrió.


IMG 2546 2


Vaig ser propietari de la MA entre finals dels anys setanta i començaments dels vuitanta i, tot i la seva edat, era una embarcació de pesca i de treball molt fiable. Malgrat haver estat reconstruïda, la MA encara conserva la seva ànima; em va resultar increïblement familiar en tots els sentits quan vaig posar-hi els peus. Agafar la roda del seu timó va ser retrobar les navegacions de cinquanta anys. Es manega pràcticament igual, tot i que ara necessita una mica de llast.


S’hi ha fet una feina d’una qualitat altíssima, gràcies a l’Agustín Jordan, un mestre d’aixa canari amb molta experiència. Vaig conèixer en David, també mestre d’aixa, un home tranquil, però que coneix el seu ofici a la perfecció i que hi ha aportat també moltes hores de feina. Tots han reconstruït la MA seguint fidelment l’estil de les Weatherhead d’abans de la Segona Guerra Mundial.


A sota coberta encara és com un llenç en blanc, i com a inspiració unes fotografies originals de l’allotjament per a sis homes al castell de proa i de la disposició de la bodega on hi havia l’espai de càrrega de l’areng. La MA navega com mai. El nou conjunt està molt ben ajustat i reprodueix de prop el comportament de l’antic motor avançant còmodament a uns 9 nusos.


A Arenys de Mar, la MA és coneguda simplement com la Margaret, i hi ha una clara estima dins la comunitat per aquesta petita embarcació escocesa, cosa que és magnífica. Un immens agraïment a tothom qui m’heu acompanyat aquest llarg cap de setmana. A tota la gent qui es mou al voltant del Moll i estima el mar i els vaixells antics; des dels pescadors i gent de mar que vàreu escoltar-me en la meva exposició al Calisay, als acordionistes que vàreu interpretar el repertori escocès i els magnífics cuiners i restaurants locals que preserveu la cuina marinera. Tot ha fet que la meva visita a la MA hagi estat del tot inoblidable. La Margaret Alison no podria tenir un millor custòdia.