Ricard Peiró: "Al CAP tenim moltes ganes de seguir estant a primera línia"

El doctor Ricard Peiró és el director del CAP d’Arenys de Mar, que ha hagut de reordenar-se per fer front a la crisi del coronavirus.
|


Ricard Peiró   Director EAP Arenys Mar 1a

El doctor Ricard Peiró és al capdavant del CAP d’Arenys de Mar, que ha hagut de reordenar-se per fer front a la crisi del coronavirus. 


Com esteu vivint els professionals del CAP aquesta situació excepcional? 

En l’àmbit personal, com qualsevol altre ciutadà, cadascú podem sentir més o menys inquietud davant la situació actual. Però com equip tots els professionals estan demostrant tenir moltes ganes de seguir estant en primera línia com ho estan sempre, i continuar donant assistència sanitària i atendre els nostres usuaris. Hem de seguir sent el primer punt de contacte amb el sistema sanitari per la ciutadania; i el fet, a més, de conèixer la realitat dels nostres pacients fa molt més fàcil poder abordar els problemes de salut que tinguin. Fem reunions diàries per revisar els protocols i anar-los adaptant. 


Quin és el protocol a seguir amb una persona que es presenta al CAP amb símptomes? 

En aquests moments la recomanació per aquelles persones que sospitin que poden tenir la malaltia és que primer ens truquin i parlin amb un professional sanitari. Molts dels dubtes o simptomatologies es poden abordar telefònicament. I quan es valora que efectivament s’ha de fer una visita presencial, se li diu que s’adreci al centre o bé que un professional anirà a visitar-lo a casa. Pel que fa a les mesures que seguim als centres sanitaris davant un possible infectat pel SARS-CoV-2, seguim una sèrie de pautes per decidir si activem el circuit. En cas que es requereixi aquesta activació, implementem mesures de prevenció i control de la infecció, de descontaminació i eliminació de residus, així com la posterior notificació d’aquests possibles casos a l’autoritat corresponent.

S’ha donat el cas de certa ‘psicosi’ amb gent que arriba al CAP dient que té el virus? 

Estem vivint una situació nova i excepcional, és normal que la població pugui sentir por en aquest moment o que no sàpiga com reaccionar. Nosaltres, des del CAP, intentem acompanyar a la població en aquesta circumstància, perquè la visquin de la millor manera possible.

Com s’ha fet la reprogramació de visites? 

Certament, aquestes setmanes l’atenció primària està centrada a atendre la patologia aguda i en el seguiment als pacients amb malalties cròniques complexes, sigui al centre o al domicili, així com en donar suport a les residències de gent gran. Però sense deixar de banda altres patologies que requereixen seguiment. Ha de quedar clar que una consulta considerada no urgent, també es pot arribar a atendre aquests dies via telefònica o telemàtica. S’ha facilitat l’accés a La Meva Salut des d’on es pot contactar amb el mateix equip de capçalera per resoldre el dubte o la necessitat que es té sense haver de rebre una atenció presencial. També es poden fer gestions com descarregar la recepta electrònica i tramitar o renovar una baixa laboral.

Com viu un metge la situació de confinament a casa? 

La situació d’haver-se de quedar a casa aïllat no és agradable per a ningú, imagino. Però és necessari ser conscients de com és d’important fer-ho. Per als professionals de la salut, haver de deixar la nostra feina comporta l’afegit de deixar de lluitar temporalment contra el coronavirus, fet que, en aquesta situació, pot resultar frustrant. Però, tot i això, sabem que és el que s’ha de fer i que és el millor per a la ciutadania.

Us sentiu reconfortats amb l’aplaudiment diari? 

Ens resulta molt gratificant rebre aquest escalf per part de la població i dels mitjans. És molt important insistir en el fet que no abaixem la guàrdia, encara que s’hagi incrementat la mobilitat laboral.