Ricard Peiró: “Les trucades per la vacuna col·lapsen el telèfon del CAP”

​El director del CAP d'Arenys de Mar demana un telèfon específic per la vacuna
|

Durant la pandèmia, les visites presencials al CAP d'Arenys de Mar s'han vist reduïdes considerablement. Això, però, ha causat un  col·lapse de les trucades que reben diàriament al CAP. Han estat molts els ususaris del CAP que s'han queixat per la dificultat a l'hora de posar-se en contacte amb el centre.


Ricard peiró   arxiu

Doctor Ricard Peiró, director del CAP d'Arenys de Mar


Últimament hem sentit queixes dels usuaris del CAP. Diuen que costa molt comunicar-se amb el centre. Què està passant? 

Som conscients d’aquest problema. Durant la pandèmia el volum de trucades està sent molt gran. Tant de part dels usuaris cap al CAP, com de part nostra cap als usuaris. 


Hi ha noves inquietuds per part dels usuaris? 

Perquè portem 13 mesos de pandèmia. En els darrers mesos hem estat fent la programació de totes les vacunes que posem al centre, unes 500 o 600 a la setmana. Això es tradueix en un gran volum de trucades de part nostra cap als usuaris. A més, també, rebem trucades sobre els possibles efectes secundaris de la vacuna, i trucades sobre possibles dubtes de “si m’he de vacunar o no”. Totes aquestes trucades se sumen a les que ja teníem per motius de salut habituals. 


Les trucades relacionades amb la vacunació no es podrien fer a través d’un altre telèfon? 

Aquesta és una de les recomanacions que hem fet als nostres responsables. També hi ha el 061, que està pensat per respondre dubtes a la població, però moltes vegades la gent truca directament al CAP. 


Les trucades d’entrada i de sortida relacionades amb la vacuna és el que col·lapsa? 

En aquestes darreres setmanes ha sigut això, sí. Durant la pandèmia vam doblar la capacitat de les línies. Per separar les trucades entrants de les sortints vam dotar totes les consultes de telèfons independents, que no passen per centraleta i d’aquesta manera deixar lliure la centraleta només per trucades entrants. Però també és veritat que les trucades que nosaltres realitzem són amb número ocult i això fa que, a vegades, els usuaris no agafin el telèfon i haguem d’insistir més. 


Quanta gent a la vegada pot trucar al CAP? 

No li sabria dir el volum de trucades. Però nosaltres hem canviat la manera de treballar, hem destinat més professionals a l’atenció telefònica, tant d’entrada com de sortida. Però sí que és veritat que en moments puntuals, on hi ha una gran demanda telefònica, hi ha col·lapse. 


Què es pot fer per millorar això?

Estem analitzant la telefonia via ordinador, que això ens serviria per a les trucades que nosaltres realitzem als usuaris; també, la possibilitat de tenir un telèfon específic només per pediatria. I vull recordar que les vies de contacte no són només trucant al centre. Tenim la web de catsalut.cat per a la programació de visites i també hi ha La Meva Salut, on els pacients poden fer consultes, que no siguin urgents, als professionals; el telèfon 061 per resoldre dubtes sobre salut i sobre vacunació, i finalment el telèfon 93 326 89 01, que funciona de dilluns a divendres de 8h a 22h, i on la gent pot fer demanar visita. 


Com el volum de vacunació anirà creixent, la feina relacionada amb aquest tema tendirà a multiplicar-se. Aquest col·lapse pot durar mesos?

Jo crec que aquest col·lapse ha sigut molt major degut als dubtes que s’han generat amb les darreres notícies relacionades amb les retirades de vacunes o amb els seus efectes secundaris. Això ha incrementat molt més el nombre de trucades. 


Què passarà quan comenci la vacunació massiva?

Espero que això es vagi solucionant, que hi hagi una línia per resoldre els dubtes relacionats amb la vacunació. 


I si la gent truca, però no li agafen el telèfon, recomana que els usuaris es desplacin al CAP?

En aquests moments, degut a la situació de pandèmia, venir al CAP sense una atenció telefònica prèvia hauria de ser l’última opció, a no ser que es tracti d’una urgència. Tota la resta hauria de ser pels canals de contacte que he mencionat 


Hi ha gent gran que té la sensació que el seguiment de malalties cròniques o analítiques no s’està fent o que s’està fent via telefònica. 

Degut a la pandèmia, s’ha prioritzat l’atenció presencial relacionada amb el covid-19 i d’aquells pacients que necessiten atenció presencial. Però tots els professionals han estat revisant tots els seus pacients. Als usuaris amb malalties cròniques se’ls ha anat trucant per veure si seguien estables o per si calia fer visites o analítiques. 


Per vostè és millor veure el pacient en persona? 

Doncs no sempre. Hi ha una part de les consultes que es poden fer sense el pacient davant. L’atenció presencial és bàsica quan cal fer una exploració, però la revisió d’uns resultats o d’una medicació o un seguiment d’una analítica es pot fer per via telemàtica. 


Estem preparats a Arenys de Mar per vacunar massivament? 

Estem fent la planificació de la quantitat de vacunes que podem ser capaços d’assumir amb el nostre personal i dintre del nostre centre. Si, finalment, s’ha de vacunar més, segurament necessitarem més espais, perquè el nostre centre té una capacitat limitada. A nivell del Barcelonès i Maresme, som l’equip que porta més vacunació feta i això és gràcies a l’esforç de tots els professionals i dels usuaris que estan acceptant molt bé la vacunació.